DDSS

Demografisk Databas Södra Sverige

Skriv ut

Tillbaka

Yrken till sjöss

Båtsman

Arbetsledare för fartygets däcksmanskap. Fick sina arbetsuppgifter av 1:e styrman.

Bäste man

Den medlem av besättningen som rankades näst efter kaptenen på ett fartyg som inte hade en utexaminerad styrman

Donkeyman

Detta var avtalsenliga titlen på den till tjänsteställning främste bland maskinmanskapet på ett ångfartyg. Den eldare som skötte donkeypannan (ångpanna som användes för att förse en del hjälpmaskiner och värmeleding mm med ånga när driftpannorna var släckta).

Jungman

Den lägsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet, en nybörjare till sjöss.

Kapten

Kallas även befälhavare. Är den som har ansvaret för fartyget och besättningen. Det krävdes behörighetsbevis för att bli kapten på ett fartyg.

Lättmatros

Den näst högsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet. Det krävdes 24 månaders sjöpraktik för att bli lättmatros.

Matros

Den högsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet. Det krävdes 36 månaders sjöpraktik för att bli matros. En matros skall vara förtrogen med förekommande arbeten på däck och anses som fullt befaren.

Stuvart

Eller steward. Hade hand om anskaffiningen av livsmedeloch servering för befäl och besättnin i övrigt. Var arbetsledare för ekonomiavdelningen, hade hand om avdelningens bokföring och redovisning.

Styrman

Arbetsledare för däckspersonalen. Det fartygsbefäl som var närmast efter kaptenen.Det krävdes behörighetsbevis för att få arbeta som styrman. Styrman var även tjänstetitel för annat befäl än kaptenen. 2:e styrman tjänstgjorde ofta som doktor.

Timmerman

Hade hand om allt trä- och snickeriarbete ombord på fartyget. Hade till uppgift att tillse ankaren, kättingar, master, däck, bommar, båtar, lastrumsluckor samt att utföra reparationer när det behövdes.

Källa: Sohlmans Sjölexikon, Stockholm, Sohlmans Förlag AB, 1955.